گروه مدیران ناحیه 1

این وبلاگ جهت مدیران دوره دوم متوسطه و اطلاع رسانی به آنان تهیه می شود

معرفی طرح همیار معلم

شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ
شیوه نامه طرح همیار معلم (( نو آوری در مدیریت زمان برای کلاس درس))

ازآنجا که اغلب صاحبنظران تعلیم وتربیت تاکید بر فعال بودن ومسئولیت پذیری دانش آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری داشته وشیوه های یادگیری گروهی وپژوهش محور را مورد توصیه قرار می دهند،موضوع یاری رسانی دانش آموزانی که دارای ظرفیت های علمی قابل قبولی درکلاس درس می باشند به امر یادهی-یادگیری وکمک آنان به سایر دانش آموزان هم گروه
یکی از زمینه های کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی در کلاسهای درس می باشد که دفتر آموزش متوسطه نظری در نظر داردآنرا از طریق اجرای طرح همیار معلم در مدارس متوسطه نظری کشور ساماندهی نماید.
*اهداف اجرای طرح همیار معلم
طرح ھمیار معلم به دنبال تحقق اھداف ذیل در کلاس ھای درس می باشد.
الف - بهره گیری ازتوانمندی های علمی دانش آموزان ممتاز هردرس به منظور رفع تدریجی
اشکالات درسی از سایر دانش آموزان.
ب- نهادینه کردن فعالیتهای گروهی و ارتقاء کیفی تعامل اجتماعی دانش آموزان با یکدیگر.
ج- تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان در انجام فعالیت های روزمره وعلمی.
د : جلب مشارکت دانش آموزان ممتاز وساعی در امر تعلیم وتربیت.
ه : افزایش میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان از طریق فعال نمودن آنان درفرایند یاددھی-
یادگیری.
ز : افزایش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان در انجام امور محوله.
*شیوه اجرای طرح
ابتدا دبیران محترم مجری طرح،نسبت به شناسایی دانش آموزان ممتاز،ساعی وعلاقمند هر کلاس درس اقدام نموده وبا در نظر گرفتن انگیزه مناسب وهمچنین ظرفیت های علمی موجوددر دانش آموزان انتخابی،نسبت به تشکیل گروه های 3الی 6 نفره از دانش آموزان همان کلاس وبا سرگروهی دانش آموز انتخاب شده(همیارمعلم) که به شکل مناسب در مورد انجام وظایف کمکی توجیه شده اند اقدام می نماید.با اطلاع رسانی دقیق به سایر دانش آموزان کلاس،گروه های یادگیری در قالب فعالیت های آموزشی پیش بینی شده توسط معلم بصورتی فعال در فرایند یاددهی -یادگیری شرکت می نمایندوسرگروهها نیز با توجه به وظایف محول شده نسبت به کنترل جریان آموزشی وارایه گزارشات لازم به معلم مربوطه اقدام می نمایند.سرگروه در حقیقت یاری دهنده معلم در جریان یادگیری وپی گیری کننده جریان آموزش سایر دانش آموزان هم گروه وارایه دهنده نتایج عملکرددانش آموزان درگروه های یادگیری به معلم می باشد.
ازجمله وظایف کمکی که دانش آموزان منتخب یا سرگروه(همیارمعلم) زیرنظر
معلم به آن می پردازند برخی از موارد ذیل می باشد:
1) تقویت بنیه علمی دانش آموزان ضعیف.
2) بازدید تکالیف درسی.
3) پرسش کلاسی.
4) کمک در انجام فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی.
5) در صورت عدم حضور معلم، کار پرسش و در صورت توانایی ،کارکمک تدریس را برای
دانش آموزان ضعیف انجام دهد.
6) این شخص فعالیت های دانش آموزان ضعیف و تکالیف را به آنها یاد آوری می کن د.
7) در صورت غیبت دانش آموزان مطالب درسی را برای آنان توضیح داده یا وضعیت درس را به
آنها اطلاع می دهد.
8) همیار معلم می تواند برای دانش آموزانی که در درس پیشرفت نموده و تلاش قابل ملاحظه
ای داشته اند در خواست تشویق و جایزه نماید.
-به منظور جذاب شدن این طرح کارتی به عنوان همیار معلم بر روی سینه ی دانش آموزان نصب می شود ،این روش در صرفه جویی وقت کلاس تاثیر زیادی دارد و موجب مسئولیت پذیری دانش آموزان در برابر وظایف محوله می شود.حتی می توان با دادن مسئولیت های جزئی به دانش آموزان ساعی و تلاشگر زمینه ی رشد سریعتر آنان را نیز فراهم نمود.
- درهرواحدآموزشی با مسئولیت مدیرمحترم نسبت به انتخاب 4 تا 5 درس ازبین دروس هدف با توجه به جدول شماره 1 و شرایط موجوددر هرواحدآموزشی وتوانمندی معلمان ودانش آموزان همیاردر پایه های مختلف وبا هماهنگی دبیران واحد آموزشی وشورای دبیران نسبت به اجرایطرح همیار معلم درواحد آموزشی اقدام می گرددودبیران مربوطه نیزازطریق مدیر واحد آموزشی نسبت به اجرای طرح توجیه خواهند شد.
  • نیره قدیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی