برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیر نظام های اصلی سند تحول بنیادین وبه منزله نقشه جامع یادگیری ، زمینه ایجاد تحول همه جانبه ، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می آورد .رسالت خطیر برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی ، تدوین ، اجرا و ارزشیابی از برنامه های درسی از سطوح ملی تا محلی می باشد و اجرای آن مستلزم اتخاذ سیاستهای کار آمد و اثر بخش ، فراهم آوردن شرایط ، امکانات ، منابع و برنامه ریزی دقیق می باشد .
یکی از سیاستهای کار آمد و اثر بخش ، ساماندهی زمان آموزش است و از آنجایی که پدیده زمان آموزش از چنان دامنه ای برخوردار است که هم به عنوان ظرف و هم به عنوان ابزار می تواند مطرح باشد . لذا زمان مقوله ای تاثیر گذار بر جهت گیریها و فرایند آمورش و پرورش است و می تواند به عنوان یک ابزار در خدمت تحقق هدف ها دیده شده و به کار گرفته شود .
) برنامه ریزی زمان آموزش اگر از خواندن ، نوشتن و حساب کردن مهمتر نباشد به طور 7891به نظر ریفکین ( قطع همان ارزش و اهمیت راداراست .زمان تنها برای سازماندهی مدرسه مهم نیست بلکه یک ساختار و ترکیب روان شناختی مهم برای افراد است